عرضه و تقاضای نیروی انسانی

عرضه و تقاضای نیروی انسانی در بازار کار ایران به چه صورت است و به عبارتی در پاسخ به تقاضاهای نیروی انسانی در بازارکار وضعیت و کیفیت عرضه نیروی انسانی چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاه خود را از بازارکار نیروی انسانی به بازار بازیکنان فوتبال برگردانیم.

در سطح کشور، در حال حاضر بیش از 100 باشگاه (لیگ برتر، لیگ یک، لیگ دو، جوانان و ...) وجود دارد که چکیده بهترین بازیکنان آن غالبا در 16 تیم لیگ برتر کار می کنند. مربی تیم ملی فوتبال ایران برای این که بتواند از بین بازیکنان این 16 تیم، معادل یک تیم را به عنوان تیم ملی انتخاب کند، تا در مسابقات جام جهانی 2014 موفق باشد، مشکلات زیادی دارد و نمی تواند بازیکنان مورد نظر خود را برای برآورده کردن انتظارات و بازی خوب مقابل رقبای طراز جهانی پیدا کند. بنابراین چاره ای که برای خود اندیشیده است این است که به سراغ بازیکنان ایرانی یا ایرانی تبارهایی برود که در خارج از ایران بازی می کنند و معتقد است که این بازیکنان به دلیل این که فضای رقابتی و لیگ های سطح بالاتری را تجربه کرده اند، می توانند نسبت به بازیکنان داخلی بهتر بازی کنند. فارغ از این که این راه حل چقدر موثر خواهد بود یا نه، نکته مهم این است که مربی تیم ملی برای نتیجه گرفتن بهتر در سطح جهانی نمی تواند از بین حدود چند هزار بازیکن موجود در لیگ ایران، 22 بازیکن را برای حصول به نتیجه انتخاب کند.

همین وضعیت در بازار عرضه و تقاضای بازیکنان فوتبال برای انتخاب تیم ملی، در بازارکار برای سازمان ها مصداق دارد. سازمان های زیادی هستند که به دنبال نیروی انسانی کارآمد هستند تا بتوانند چشم انداز خود را محقق کنند، اما متاسفانه نمی توانند نیروی انسانی مطلوب خود را پیدا کنند و به عبارتی همانطور که در لیگ ایران بازیکن در کلاس جهانی عرضه نمی شود یا خیلی کم است، در بازارکار نیروی انسانی مطلوب هم، مشکل عرضه به شدت احساس می شود. در عین حال نرخ بیکاری بالاست و تعداد افراد جویای کار فراوان است. نکته جالب در این بازار این است که این روزها تامین نیروی کار حتی مشاغل سطح پایین که نیازمند تخصص بالایی هم نیستند مانند آبدارچی هم مشکل شده است و به راحتی نمی توان نیروی انسانی مطلوب را پیدا کرد.

در مجموع صورت مساله این است که سازمان ها برای پیدا کردن نیروی انسانی مطلوب جهت تحقق چشم اندازهای خود دچار مشکل هستند و نمی توانند از بازارکار نیروی خوب پیدا کنند.

/ 3 نظر / 50 بازدید
بیتا

اصطلاحاتی مثل talent shortage بارها تکرار شده، چه در ایران و چه در سطح جهانی و فکر می کنم در سطح دنیا حتا بیشتر از ایران. شما یک مشکل را بیان کردید که در محیط کسب و کار جز بدیهیات است و مطلبتان جذاب تر می شد اگر می گفتید تجربه شما در برخورد با این مشکل و برای حل آن چه بوده؟ و یا اینکه دست کم کاش در مورد این مقایسه ای که انجام دادید با نیروی انسانی تیم ملی فوتبال، وجه اشتراک به همین جا ختم نمی شد که هر دو در تأمین نیروی انسانی مشکل دارند؛ منطورم این است که اگر مثلاً راه حل مربی فوتبال را گفتید این بوده، بعدش آدم انتظار دارد که بخواند مشابهش در سازمان ها هم برای تأمین نیروی انسانی اتفاق افتاده. من مدتی است درگیر همین موضوع هستم و مشکل اصلی به نظرم این است که خود کارفرما هم دقیقا نمی داند چه ویژگی هایی انتظار دارد از یک نیرو و یا اینکه چه طور این ویژگی ها را می تواند بسنجد. یعنی صورت مسئله شفاف مطرح نشده هنوز که دنبال راه حل برای آن باشیم.

جعفر

با سلام. دوست عزیز خیلی از مطالب شما را خواندم . آدرس شما رو تو علاقمندیهام گذاشتم تا بقیه مطالبت رو هم بخونم. متاسفانه بسیاری از مدیران ما فکر می کنند که مدیر به دنیا اومدن و مطالعه در خصوص کارشون رو جنگولک بازی می دونن. وقتی آقای مدیر خودش رو مثل قهرمان فیلمهای هندی میبینه که وقتی وارد میشه همه از شکوه و عظمتش حیران می مونن انتظار چه نتیجه ای باید داشته باشیم و موارد خیلی زیاد دیگه. به هر حال ازت ممنونم بابت مطالب خوبت. انشاله که بیشتر بنویسی. آدرس ایمیل گذاشتم . اگر شد شماره یا ایمیلتون رو بدید گاه گاهی از تجربیات شما استفاده کنم. سپاس

مهدیه کریمی

سلام خسته نباشید..ببخشید میخواستم ازتون سوال کنم شما مقاله ای پیرامون فاصله قدرت در سازمان دارین؟ اگر آره ممنون میشم برام میل کنین فکر کردم شاید تو آرشیوتون داشته باشین.برا پروژه کارشناسی میخوام mahdieh.karimi1992@yahoo.com