فضای کار خلاقانه- یک مشاهده

من چند وقت پیش این فرصت را داشتم که سری به مرکز ایده پردازی شرکت دویچه تله کام بزنم و این نوشته باعث انگیزه پیدا کنم تا مشاهداتم را مکتوب کنم. محل این مرکز در سه طبقه بالای یک برج 20 طبقه در شهر برلین آلمان است و تقریبا جزو بلندترین بناهای شهر محسوب می شود و چشم انداز بسیاری اغوا کننده ای دارد. اما نکاتی جالب این مرکز که T-Lab نامیده می شود:

  • در این مرکز 180 نفر کارشناس کار می کنند و مسوولیتشان انجام کارهای تحقیقاتی در راستای ماموریت شرکت است.
  • سالانه 250 مقاله علمی توسط کارکنان مرکز در نشریات علمی منتشر می شود.
  • ماهانه یک جایزه ویژه به بهترین پژوهش در مرکز اهدا می گردد.
  • به صورت هفتگی یک ثبت اختراع (patent) توسط این مرکز ثبت می شود.
  • از جمله طرح هایی که این مرکز در حال حاضر روی آن کار می کند، خانه های هوشمند (Smart home) و امکان اتصال به اینترنت در طول پروازهای داخلی لوفت هانزا در آلمان است.
  • در ورودی مرکز بر روی میز منشی جالب ترین چیزی که جلب نظر می کرد، یک ظرف بزرگ کیوی بود و اگر کسی از جلوی میز منشی رد می شد می توانست کیوی بردارد.
  • طراحی این مرکز به صورت یک کشتی بود. سه طبقه داخل برج را به صورت به هم پیوسته طراحی کرده بودند و برای رفت و آمد از آسانسور خبری نبود.
  • اتاق جلسات دو گونه بودند، یک سری اتاق جلسات کوچک که در حد چهار یا پنج نفر بود و در چند جای سالن وجود با دقت خاصی محل آن ها پیش بینی شده بود و برای این بود که اگر کارکنان نکته خاصی به نظرشان رسید و خواستند در مورد موضوع گفتگو کنند، بتوانند بحث خود را در این اتاق ها پیگیری کنند. نوع دوم اتاق جلسات، اتاق های بزرگ بود، در هر طبقه یکی از این اتاق ها وجود داشت و ظرفیت حدود 10 نفر را داشت.
  • جالب ترین چیزی که دیده می شد و شباهت زیادی با عکس های منتشر شده از فضای کاری گوگل داشت، قهوه خانه (تریا) بزرگ مرکز بود. این قهوه خانه البته آبدارچی نداشت و یک دستگاه قهوه ساز + به همراه یک میز فوتبال دستی با مبلمان های راحت در آن پیش بینی شده بود و همه چیز هم به صورت سلف سرویس در نظر گرفته شده بود. نگاه کلی در مرکز این بود که کارکنان باید به این محل سر بزنند و قهوه مورد نظرشان را بخورند و گپی بزنند و ورزش کنند تا بتوانند در تحقق اهداف مرکز موثر باشند.
  • شاخص ارزیابی مرکز از میزان مراجعه کارکنان به قهوه خانه، تعداد قهوه سرو شده توسط دستگاه بود. میانگین تعداد قهوه در هفته 3500 بود.
  • ساعت کار، کارکنان شناوری زیادی داشت، اما میانگین زمان کار روزانه آن ها 10 ساعت در روز بود که برخی روزها تا 14 ساعت هم ادامه داشت.

 عکس های این مرکز:

چشم انداز محل کار

برج تله کام

برج تله کام

 

مبلمان راحتی برای مطالعه

اتاق جلسات

فوتبال دستی مرکز

 

 

/ 5 نظر / 31 بازدید
علی محمدی

سلام من دانشجوی ترم 2 مدیریت اجرائی هستم و تقاضامندم بفرمائید اولا زمینه شغلی خودتان چیست؟ دوما چه مشاغلی را برای رشته ی مدیریت اجرائی و به خصوص گرایش مدیریت استراتژیک آن پیشنهاد می کنید؟ من علاقه مند به گرایش مدیریت استراتژیک این رشته هستم هستم به دلیل اینکه بسیار علاقه مند به زمینه شغلی مشاوره مدیریت و فعالیت در شرکت های مشاوره مدیریت هستم.. اگر امکان دارم در این خصوص من را راهنمایی بفرمائید و بفرمایید راه ورود به این شغل و یا این شرکت ها چیست؟

محمد

آیا مطالعه‌ی علمی‌ای دیده‌اید که نشان بدهد این نوع سرمایه‌گذاری روی محیط خلاقانه، بازگشت دارد؟ یعنی نفعش بیشتر از هزینه‌اش است. البته فکر کنم انجام چنین مطالعه‌ای خیلی مشکل باشد چون متغیرهای مستقلش خیلی زیاد و غیر قابل کنترل هستند. ولی احتمالاً به صورت survey می‌توان انجامش داد تا لااقل همبستگی قوی بین وجود محیط خلاقانه و خروجی را آشکار کند. پ.ن.: معلوم نیست این فوتبال‌دستی چه خاصیتی دارد که همه جا ازش استفاده می‌کنند. من در یک شرکت نرم‌افزاری داخلی اتاق مخصوص فوتبال‌دستی دیدم!

محمد

ممنون از جواب مفصل. با توجه به این که به عامل رقابت در جذب نیرو اشاره کردید، فکر می‌کنم که درست کردن این طور محیط‌ها برای شرکت‌های ایرانی مفید باشد، چون لااقل شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی که من تا حدودی در جریانشان هستم، واقعاً سر جذب نیروهای خوب خیلی مشکل دارند و ریزش نیرو در آن‌ها وحشتناک زیاد است. تخمین من این است که برای جذب هر فارغ‌التحصیل قوی مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه‌های خوب مثل شریف و تهران حداقل چهار پنج شرکت رقابت می‌کنند. خود ما برای یک موقعیت شغلی انصافاً خوب به مدت یک ماه در همکف دانشکده‌ی کامپیوتر شریف یک آگهی زده بودیم، فقط و فقط یک نفر درخواست داد! فکر کنم بد نباشد مدیران شرکت‌های نرم‌افزاری به پارامتر جذابیت محیط کار توجه بیشتری بکنند.

محمد

باز هم متشکرم که به نظرها پاسخ می‌دهید، آن هم اینقدر سریع. خب البته باید دید که چه عواملی در جذب نیرو تأثیر مهم‌تری دارند. آیا در این باره مدلی وجود دارد؟ یا پژوهشی انجام شده؟ اگر ممکن است و درباره‌ی مسأله‌ی ریزش نیرو و جذب نیروهای باکیفیت بنویسید و این که شرکت‌های قوی چطور با این مسأله برخورد می‌کنند (اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید)، استفاده خواهیم کرد.