عرضه و تقاضای نیروی انسانی در بازار کار ایران به چه صورت است و به عبارتی در پاسخ به تقاضاهای نیروی انسانی در بازارکار وضعیت و کیفیت عرضه نیروی انسانی چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاه خود را از بازارکار نیروی انسانی به بازار بازیکنان فوتبال برگردانیم.

در سطح کشور، در حال حاضر بیش از 100 باشگاه (لیگ برتر، لیگ یک، لیگ دو، جوانان و ...) وجود دارد که چکیده بهترین بازیکنان آن غالبا در 16 تیم لیگ برتر کار می کنند. مربی تیم ملی فوتبال ایران برای این که بتواند از بین بازیکنان این 16 تیم، معادل یک تیم را به عنوان تیم ملی انتخاب کند، تا در مسابقات جام جهانی 2014 موفق باشد، مشکلات زیادی دارد و نمی تواند بازیکنان مورد نظر خود را برای برآورده کردن انتظارات و بازی خوب مقابل رقبای طراز جهانی پیدا کند. بنابراین چاره ای که برای خود اندیشیده است این است که به سراغ بازیکنان ایرانی یا ایرانی تبارهایی برود که در خارج از ایران بازی می کنند و معتقد است که این بازیکنان به دلیل این که فضای رقابتی و لیگ های سطح بالاتری را تجربه کرده اند، می توانند نسبت به بازیکنان داخلی بهتر بازی کنند. فارغ از این که این راه حل چقدر موثر خواهد بود یا نه، نکته مهم این است که مربی تیم ملی برای نتیجه گرفتن بهتر در سطح جهانی نمی تواند از بین حدود چند هزار بازیکن موجود در لیگ ایران، 22 بازیکن را برای حصول به نتیجه انتخاب کند.

همین وضعیت در بازار عرضه و تقاضای بازیکنان فوتبال برای انتخاب تیم ملی، در بازارکار برای سازمان ها مصداق دارد. سازمان های زیادی هستند که به دنبال نیروی انسانی کارآمد هستند تا بتوانند چشم انداز خود را محقق کنند، اما متاسفانه نمی توانند نیروی انسانی مطلوب خود را پیدا کنند و به عبارتی همانطور که در لیگ ایران بازیکن در کلاس جهانی عرضه نمی شود یا خیلی کم است، در بازارکار نیروی انسانی مطلوب هم، مشکل عرضه به شدت احساس می شود. در عین حال نرخ بیکاری بالاست و تعداد افراد جویای کار فراوان است. نکته جالب در این بازار این است که این روزها تامین نیروی کار حتی مشاغل سطح پایین که نیازمند تخصص بالایی هم نیستند مانند آبدارچی هم مشکل شده است و به راحتی نمی توان نیروی انسانی مطلوب را پیدا کرد.

در مجموع صورت مساله این است که سازمان ها برای پیدا کردن نیروی انسانی مطلوب جهت تحقق چشم اندازهای خود دچار مشکل هستند و نمی توانند از بازارکار نیروی خوب پیدا کنند.