هر از چندی که به فروشگاه ها برای خرید اجناس مختلف مراجعه می کنم و برخوردهای فروشنده های مختلف را ببینم، با خودم فکر می کنم که این فروشنده چقدر برای این کار آموزش دیده و برای کار فروشندگی خود را آماده کرده است. عموم رفتار فروشنده ها این طور است: به محض دیدن مشتری اطلاعات مختلفی در مورد کالایی که می فروشند ارائه می کنند که بعضا این اطلاعات به درد مشتری هم نمی خورد اما فروشنده با همه مشتری ها یکسان برخورد می کند. مثلا من از این که فروشنده بخواهد به حاشیه بپردازد و اطلاعات پرت و پلا ارائه کند، زود حوصله ام سر می رود و ترجیح می دهم از این فروشنده ها خرید نکنم اما در مقابل برخی از مشتریان هستند که به توضیح و کمک فروشنده علاقه زیادی دارند و ترجیح می دهند پس از دریافت اطلاعات جانبی فراوان تصمیم گیری کنند. حال چیزی که در این بین فروشنده مهم است این است که بتواند با هر مشتری بر اساس نیاز و خواسته مشتری رفتار کند. 
فروشنده ای در این بین موفق خواهد بود که بتواند ابتدا خواسته های مشتری را شناسایی کند و بعد اطلاعات مناسب مشتری را ارائه دهد. مثلا در کتاب فروشنده یک دقیقه ای این موضوع به خوبی تصریح شده است که چگونه در یک دقیقه بتوان به منظور مشتری رسید. اینجاست که آموزش های مناسب برای موفقیت در فروشندگی نیاز خواهد بود که متاسفانه این آموزش ها کمتر در ایران ارائه می شود و حرفه فروشندگی خصوصا به صورت خرده فروشی کمتر به صورت علمی و دقیق آموزش داده می شود و بیشتر مبتنی بر تجربه های سنتی در فروش است.