برای نوشتن رزومه به فارسی یا انگلیسی راه حل چیست؟ اولین کار معمولا یک جستجوی سریع در گوگل است و پیدا کردن چند تا فرمت رزومه و استفاده کردن از همان قالب ها. بعد ممکن است یک سری مطالب دیگر در سایت ها ببینیم که مثلا با عنوان هایی نظیر 5 توصیه برای بهتر شدن رزومه و 3 روش برای استخدام شدن که حاصل ترجمه های جسته و گریخته از سایت های گوناگون است.

قبل از استفاده از این قالب ها، یک نکته مهم این است که هر کشوری یا جامعه ای یک عرف برای رزومه نویسی و فرمت خاص خود دارد که لزوما این قالب مطلوب محیط عرفی دیگر نیست. به عنوان مثال در بین کشورهای انگلیسی زبان برای یک رزومه امریکایی توصیه می شود که یک صفحه باشد و بدون ذکر هر گونه جزئیات فردی و به دلیل علاقه امریکایی ها به ورزش و موفقیت، تاکید بر این دو مقوله کاملا ضروری است. مثلا گفته شود که در فلان پروژه موفق (Successful) بودم و در فلان تیم ورزشی زمان مدرسه برنده (winner) مسابقات بودیم و به همین دلیل هم هست که بخشی مانند علاقه مندی ها (interests) ها در رزومه امریکایی دیده می شود.

در مقابل در رزومه های مربوط به کشور انگلستان، به دلیل سخت بودن شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی، ذکر این موضوع کاملا توصیه می شود و داشتن گواهی نامه رانندگی یک امتیاز محسوب می شود یا در رزومه های مربوط به کشور استرالیا، توصیه می شود که رزومه طولانی باشد و با طول و تفسیر زیاد نوشته شود و تا سه یا چهار صفحه هم امکان بسط دارد.

به علاوه در این کشورها به جز رزومه، از یک نامه پوششی (Cover Letter) نیز در هنگام ارسال رزومه استفاده می شود که هدف آن ذکر توانمندی ها و شایستگی ها و تخصص هاست و در این حالت محتوای رزومه برای دادن اطلاعات کلی در مورد تحصیلات و تجربه است که می تواند در یک صفحه خلاصه شود و شاید حتی نوشتن نامه پوششی مهم تر از خود رزومه باشد.
در اروپا هم عرف هر کشوری برای خود متفاوت است. مثلا در کشور آلمان رزومه غالبا یک صفحه جلد دارد که در آن مشخصات فردی می آید و در ادامه هم استفاده از عکس و ارائه مشخصات فردی به تفصیل توصیه می شود.

بنابراین می توان گفت که لزوما آن چه در جستجوهای اینترنتی در خصوص رزومه یافت می شود مطلوب نیست و اگر از همان قالب ها بخواهیم برای ایران استفاده کنیم، باید دقت کافی در توجه به عرف ها داشته باشیم. هر چند این عرف ها در ایران گاهی وقت ها نامشخص هستند و ممکن است حتی از منطقه ای به منطقه ای دیگر فرق کند. خصوصا وقتی به زبان انگلیسی جستجو می کنیم، ممکن است این رزومه مربوط به استرالیا، امریکا، کانادا، انگلستان و نیوزلند باشد و هر کدام جهت گیری متفاوتی داشته باشند.

به عنوان تکمیل بحث می توان گفت عرف ها و روش های نگارش و ادبیات آن قدر مهم هستند که در یک سری از کشورها، رزومه نویسی یک بیزینس است. این کسب و کارها معمولا با داوطلب یک مصاحبه چند ساعته می کنند و سپس رزومه فرد را به بر اساس داده هایی که گرفته اند با ادبیات مناسب اصلاح می کنند و با توجه به خبرگی در کارشان، قیمت های مختلف دارند. مثلا شرکتی در اروپا هست که مدعی است رزومه ای تهیه می کند، که به ازای هر 10 جایی که فرد برای شغل درخواست کند، 7 مورد آن منجر به مصاحبه می شود و بابت این کار هزینه ای حدود 400 یورو مطالبه می کند. 

 

مطالب مرتبط:

رزومه نویسی، باید و نبایدها +، +، +