فرآیند استخدام در شرکت ها و سازمان ها، معمولا به این صورت است که ابتدا، رزومه توسط متقاضی ارسال می شود و پس از بررسی و انتخاب افراد مناسب، از داوطلبان برای مصاحبه دعوت می شود. مصاحبه، در شرایط نرمال، اهمیت و وزن بالایی در فرآیند گزینش دارد و به دلیل این که غالبا به صورت گفتگوی حضوری و رو در رو انجام می شود، مهم ترین فرصت برای جلب نظر کارفرما در فرآیند استخدام است. از این رو برای موفقیت در مصاحبه موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • هماهنگی برای حضور در جلسه مصاحبه، معمولا به صورت تلفنی انجام می‌شود. در زمان گفتگو، شماره تماس با شرکت، نام دقیق شرکت، فرد مصاحبه کننده را بپرسید.
  • قبل از حضور در محل مصاحبه، به وب سایت شرکت سر بزنید و اطلاعات کلی در مورد شرکت به دست آورید. مانند ماموریت، چشم انداز، بیانیه ارزش ها، اهداف و برنامه ها و الخ.
  • برای حضور در جلسه مصاحبه، ١٠ تا ١۵ دقیقه قبل از زمان مصاحبه در محل شرکت حاضر شوید.
  • حضور زودتر در شرکت فرصتی برای مشاهده بهتر سازمان خواهد بود. نحوه برخورد نگهبانان شرکت، اطلاعیه ها و اعلامیه ها و تابلوهای نصب شده در شرکت، رنگ‌های ساختمان‌ها و زونکن‌ها، چیدمان میزها و پارتیشن‌ها، نظم و ترتیب در کمدها، تابلوها، لباس کارکنان، نحوه برخورد کارکنان با همدیگر می‌تواند داده‌های خوبی در اختیار مصاحبه‌شونده قرار دهد.
  • شرکتی و سازمانی که در آن وارد شده اید، بالقوه قرار است محل کار آتی شما باشد، لذا باید با نگاه متفاوت، کنجکاوانه و دقیق و هوشمندانه محیط را پایش کرد و نشانه ها را رصد کرد.
  • لباس مناسب برای جلسه مصاحبه، کت و شلوار خیلی شیک یا کیف چرم گران قیمت نیست! لباس معمولی و نرمالی که تمیز و مرتب است، از بقیه بهتر است. در صورت استفاده از ادکلن، از نوع لایت آن استفاده کنید.
  • در زمان حضور در شرکت، موبایل خود را خاموش کنید یا در وضعیت ساکت قرار دهید. سوییچ خودرو و هر دستاویز دیگری را در کیف یا جیب قرار دهید.
  • در زمان ورود به اتاق مصاحبه، یک صندلی مناسب انتخاب کنید. گاهی اوقات در اتاق‌های مدیران، صندلی‌های راحتی یا صندلی با ارتفاع پایین‌تر قرار دارد. صندلی پایین‌تر مصاحبه‌شونده را در موقعیت پایین‌تری قرار می‌دهد.
  • هنگام نشستن بر روی صندلی، از لم دادن و نشستن خیلی راحت بر روی صندلی خودداری کنید.
  • در زمان مواجه شدن با مصاحبه کننده، در صورتی که وی تصمیم به دست دادن داشت، دست بدهید.
  • جلسه مصاحبه را مانند یک جلسه کاری فرض کنید. حتما خودکار و کاغذ همراه خود داشته باشید و از محتوای جلسه یادداشت‌برداری کنید.
  • بنابر تحقیقات انجام شده، در مصاحبه‌های استخدام، در ٩۵ درصد مواقع مدیران در ۵ دقیقه ابتدایی مصاحبه در مورد استخدام تصمیم می‌گیرند. ۵ دقیقه ابتدایی جلسه مصاحبه بسیار مهم است و لازم است به گونه‌ای مدیریت شود تا تصویر منفی ایجاد نشود. چون ارائه تصویر مثبت، در این زمان کوتاه امکان ایجاد ذهنیت مثبت بسیار سخت است. بنابراین تمام موارد بالا که گفته شد، در راستای همین نکته است که تصویر منفی داده نشود.